[wpseo_breadcrumb]
[reading-time]

درمان عوارض یائسگی زودرس

در برخی از کشور ها بسیاری از افراد به طور میانگین در سنین 50 سالگی یائسگی را تجربه می کنند، با این حال به علل گوناگون از جمله ژنتیک و برخی از بیماری ها ممکن است عده ای حتی در کمتر ز 40 سالگی یاسگی را تجربه کنند. در حوزه یائسگی دو مقوله مهم و مسئله ساز است که افراد به دنبال درمان و پیشگیر یا زانها هستند، اول : علائم ناراحت کننده یائسگی و دیگری درما یائسگی زودرس، در ادامه مطلب به مهم ترین علائم طبیعی یائسگی و نحوه پیشگیری و همینطور نحوه درمان یائسگی زودرس اشاره خواهد شد.

علاوه براین، خانم ها با عوارض ناشی از یائسگی مانند: تغییرات خلق و خو، گرگرفتگی و… بسیاری از زنان دچار یائسگی زودرس می شوند که نگرانی ها فراوانی از نظر جسمی و روحی به بار می آورد و اگر خانمی همچنان تمایل به بارداری داشته باشد با یائسگی دچار مسئله خواهد شد.

پیشگیری از یائسگی

کنترل عوارض یائسگی زودرس

یائسگی زودرس چیست؟

اگر یائسگی قبل از 40 سالگی اتفاق بیافتد، یائسگی زودرس تلقی می شود که می تواند فرد به صورت ژنتیکی دچار یائسگی زودرس شده باشد و یا به دلیل به کارگیری برخی از روش های درمانی سرطان یائسگی زودرس را تجربه کرده باشد.

عوامل موثر در یائسگی زودرس

• برخی از عوامل ممکن است علاوه بر ژنتیک موثر در یاسگی زودرس باشند که دسته ای از این عوامل نادر هستند:
  • ابتلا به برخی از بیماری های مزمن و به کارگیری روش های درمانی برای ان
  • روش های درمانی سرطان از جمله: شیمیدرمانی، پروتودرمانی و..
  • جراحی براشتن تخمدان ها منجربه یائسه شده و از دست رفتن قدرت باروری خانم می شود.
  • هیپوفیز و هیپوتالاموس
  • مصرف برخی از دارو ها

یائسگی زودرس چگونه تشخیص داده می شود؟

برخی از علائم یائسگی، مابه علائم دیگر بیماری ها و مشکلات زمینه ای مانند: تیروئید است بنابراین زمنی که علائمی را تجربه می کنید و یا دچار دوره های قائدگی نامنظم می وشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا یائسگی زودرس را تایید کند.

• نخست، پزشک با استفاده از آزمایش خون دیگر موارد از جمله بارداری، تیروئی و دیگر بیماری ها را بررسی می کند.
  • سپس سطح استرژن و .. را بررسی می کند تا بتواند نشانه های یائسگی را در فرد بیاید.
  • در نهایت اگر وجود بیماری های دیگر تایید نشده و سطح استروژن پایین بوده و نشانه های دیگر نیز وجود داشته باشد، یائسگی زودرس تایید خواهد شد.

آزمایشات لازم برای تشخیص یائسگی

برای تشخیص یائسگی زودرس، آزمایش خون از مهم ترین آزمایشات جهت بررسی های مهم است، در این آزمایش هورمون تحریک کننده فولیکول FSH  اندازه گیری شده زیرا FSH   باعث تولید استروژن در تخمدان می شود. زمانی که تخمدان ها میزان کمتری استروژن تولید می کنند، سطح FSH   افزایش می یابد که می تواند نشانه ی خوبی از یائسگی باشد.

علائم یائسگی زودرس چیست؟

نشانه ها و علائم یائسگی زودتر از موعد مانند یائسگی است که در زمان خود رخ داده است، فقط زمانی که این علائم در سنین پایین رخ دهد فرد دچار یائسگی زودرس شده است، در ادامه به رایج ترین نشانه های یائسگی زودرس اشاره شده است که این نشانه های ناشی از آن است که تخمدان ها استروژن کمتری تولید کرده اند و ممکن است افراد تنها برخی از نشانه ها را تجربه کنند:

• دوره های قائدگی نامنظم و یا وقفه در آن
  • قائگی های سنگین تر و یا سبک تر از معمول
  • گرگرفتگی، احساس گرما در نواحی بالای بدن که به طور ناگهانی تجربه می شود.
  • تغییرات منفی در خلق و خو
  • خشکی واژن
  • بی اختیاری ادرار و از دست دادن کنترل در این ناحیه
  • افسردگی و نواسانات احساسی
  • خشکی در نواحی مختلف پوستاز جمله : دهان و چشم
  • بی خوابی
  • کاهش میل جنسی
یائسگی زودرس به دلیل آن که زودتر از زمان طبیعی خود رخ داده، یک خانم زمان بیشتری را در این دوران سپری کرده بنابراین بیشتر می تواند در معرض خطر برخی از بیماری ها قرار بگیرد.

اثرات مهم یائسگی زودرس بر زنان

همانطور که قبلا گفته شد زمانی که خانمی یائسه می وشد یعنی سطح تولید استروژن در بدن وی کاهش یافته است، بدین ترتیب سطح پایین هورمون استروژن می تواند تغییراتی در وضعیت بدنی خانم پدید آورد، بنابراین ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان، برخی از سرطان ها و.. را در فرد افزایش دهد.

به همین دلیل توصیه شده است که زنان یائسه بیش از پیش به سلامتی خود اهمیت دهند و در دوره های زمانی مشخص جهت چکاب کامل اقدام کرده  واگر علائمی را مشاهده کردند جهت تشخیص و درمان به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کرده و زمان را هدر ندهند.

آیا یائسگی زودرس درمان می شود؟

علائم و عوارض ناشی از یائسگی و مشکلات عاطفی حاصل از آن را می توان با روش های مشابه یائسگی طبیعی کنترل کرد و تفاوتی از این نظر ندارند،اما مهم ترین نکته آن است که قبل از آن که یائسگی رخ دهد  و یا در صورت مشهده علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها: