مدت زمان مطالعه5 دقیقه
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

آیا کیست تخمدان خطرناک است؟

در اطرافمان افراد بسیاری را می بینیم که دچار بی نظمی در قائدگی، خونریزی و..هستند و پس از مراجعه به پزشک و انجام روش های تشخیصی دیگر متوجه کیست تخمدان شده اند و دچار نگرانی و آشفتگی هستند که آیا این بیماری می تواند در پروسه بارداری آن ها خللی ایجاد کند و کیست تخمدان چه عوارض جانبی برای فرد دارد؟ در ادامه مطلب دکتر آزاده معارفیان، متخصص زنان در مشهد توضیحات کاملی درباره کیست تخمدان خواهند داد.

قبل از آنکه درباره کیست تخمان توضیح دهیم ابتدا ببینیم منظور از کیست چیست؟ کیست ساختار کیسه ای بسته دارد. به وسیله ی غشا به یک محیط بافتی شکل تقسیم بندی می شود. اما کیست یک تجمع غیر عادی و طبیعی از مایعات است مانند یک تاول. ماده حاوی در آن شامل مایع، گاز و مواد نیمه جامد هستند.

آیا-کیست-تخمدان-خطرناک-است؟

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان زمانی اتفاق می افتد که مایع درون غشای نازکی د رداخل تخمدان جمع شود. کیست های تخمدان اغلب کوچک و بی ضرر هستند و در هر سنی می تواند پدید بیاید.

ایا کیست مانند یک آبسه است؟

خیر، آبسه مملو از چرک است اما مایع درون کیست نیز متفاوت است.

معاینه پرده بکارت در مشهد

انواع کیست تخمدانی:

کیست تخمدانی پاتولوژیک و کیست تخمدان عملکردی

کیست می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود، برخی ممکن است از نظر میکروسکوپی کوچک و برخی دیگر بسیار بزرگ باشد.

کیست تخمدان عملکردی: از رایج ترین انواع کیست ها است. این نوع کیست ها بی ضرر بوده و بخشی از چرخه عادات ماهانه خام ها هستند.

انواع کیست عملکردی کدامند؟

کیست فولیکاولار: تخمک در فولیکول تشکیل می شود که حاوی مایعی است که برای محافظت از تخم در حال رشد است.زمانی که تخمک رها شود، فولیکول می ترکد.

اما مواقعی فولیکول مایعات می ریزد و پس از رهایی، تخمک کوچک شده و آزاد نمی شود. فولیکول با مایعات متورم شده و به کیست تخمدان فولیکول تبدیل می شود.

کیست تخمدان لوتئال: این نوع از کیست شیوع کمتری نسبت به کیست فولیکولار دارد. در این نوع از کیست، فولیکول تبدیل به جشم زرد می شود.این نوع کیست هنگامی که جشم زرد با خون پر می شود، شکل می گیرد.

کیست تخمدان پاتولوژیک: کیست هایی هستند که در تخمدان ها رشد کرده و ممکن است بی ضرر و یا سرطانی باشند.

انواع کیست پاتولوژیک:

کیست درموئید: این نوع کیست اغلب خوش خیم است. این کیست باید با جراحی برداشته شود.

سیستادنوما: این کیست از سلول هایی تشکیل می شود که قسمت بیرونی تخمدان را پوشانده اند. برخی از آن ها ماده غلیظ بوده و برخی دیگر حاوی مایع آبکی هستند.

علائم کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان به طور قطع علائم خاصی ندارد اما برخی از نشانه ها گواه از وجود کیست تخمدانی می تواند باشد. گاهی اوقات کیست تخمدان می تواند باعث درد و خونریزی شود.و حتی اگر اندازه کیست بیش از پنج سانت باشد، ممکن است نیاز به برداشتن آن باشد.

درمان خشکی واژن با لیزر در مشهد

برخی از علائم و نشانه هایی که برای کیست تخمدان نام برده می شود، ممکن است نشانه از بیماری دیگری مانند آندومتریوز و ..باشد. اما با این وجود در ادامه علائم کیست تخمدان آورده شده است:

• قائدگی نامنظم و برخی مواق دردناک
  • درد در لگن
  • مشکلات روده
  • مشکلات گوارشی و شکمی
  • مشکلات ادراری
  • ناهنجاری های هورمونی
  • نفخ شکم و یا تورم
  • مقاربت دردناک
  • درد در قسمت تحتانی کمر
  • حساسیت در پستان

علائم شدید کیست تخمدان که نیاز به مراقبت جدی دارد:

• درد شدید در لگن
  • تنفس سریع

کیست تخمدان در موارد نادر ممکن است مشکلاتی را پدید آورد از جمله:

پیچ خوردگی: اگر کیست بزرگ شده و یا پیچیده شود، می تواند خونرسانی به کیست مسدود شده و منجربه درد در قسمت تحتانی شکمشود.

ترکیدن کیست: زمانی که کیست دچار پارگی شود، بیمار درد شدیدی احساس خواهد کرد و ممکن است بیمار خونریزی نیز داشته باشد.

کیست تخمدان چه عوارضی دارد؟

اغلب کیست های تخمدان خوش خیم بوده و بی خسطر هستند و مشکلی برای فرد پدید نمی آورند، اما ممکن است در طول تشخیص بیماری، توده تخمدان و مشکلی را شناسایی کند.

از عوارض آن، پیچ خوردگی تخمدان،پارگی کیست،خونریزی،درد شدید،عفونت و.. را می توان نام برد.

درمان کیست تخمدان به چه عواملی بستگی دارد؟

سن فرد، آیا یائسه شده است؟، اندازه و فرم کیست، علائمی که تجربه کرده است و..

متخصص زنان در مشهد

نحوه درمان کیست تخمدان

• پس از آن که کیست تخمدان و نوع آن به صورت دقیق با سونوگرافی، آزمایش خون، لاپاراسکوپی و.. تشخیص داده شد.
  • در اکثر مواقع کیست تخمدان بدون خطر بوده و به مرور از بین می رود و یا مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد
  • همانطور که گفته شد روش های درمانی متفاوتی برای درمان کیست تخمدان وجود دارد و به عوامل گوناگونی نیز بستگی دارد، اما روش های معمول آن عمل جراحی، قرص های ضد بارداری، قرص های درمانی دیگر و…است.

در آخر: همانطور که در مقاله خواندیم کیست تخمدان اغلب خوش خیم بوده و عارضه ی خاصی را برای بیمار ایجاد نخواهد کرد، اما برخی از علائم و نشانه ها که مشاهده می شود، باید فرد سریعا تحت درمان قرار بگیرد، درهر صورت با مشاهده قائدگی نامنظم، درد شدید و یا هر نوع علامت غیر طبیعی دیگر به متخصص زنان خوب مراجعه کنید تا بیماری به موقع تشخیص داده شده و به خوبی درمان شود.